Enemy Territory
Wolfenstein: Enemy Territory
"Düşman Topraklar"
Gözlerimi açar açmaz koluma adrenalini basıp koşmaya başladım. İğnenin etkisi geçmeden planladığım yere ulaşmalıydım, gelir gelmez hemen mayınları döşemeye koyuldum. İlk mayın bitti, ikinci, üçüncü derken başımın üstünden geçen kurşun sesleri ile düşmanın geldiğini anladım. Bir kurşun omzumu sıyırıp geçti. Savunma hattının arkasına doğru yöneldim ve ikinci adrenalin iğnemi bastım. Arkamdan gelen patlama sesleri mayınlarımın amacına ulaştığını haber veriyordu. Kapıdan içeri girer girmez kapıya yönlendirilmiş MG42 çalışmaya başladı ve o andan sonra kapıdan geçecek dost, düşman herkese acıdığımı hissettim. Fakat bu savaş, durup düşünmek için zamanımın olduğu bir savaş değildi. Düşman birinci savunma hattını kırmadan, ikinci hattın yolunu mayınlar ile doldurmak zorundaydım. Kalan tüm mayınlarımı yol ağzına yerleştirdikten sonra MP40'ımı çıkartıp savunmaya yardıma koştum. Durum iç karartıcıydı. MG42 düşmüş ve düşman, bahçenin içindeki tankı tamir etmek için çabalıyordu. Gelen destek ile birlikte hattı geri almak için saldırdık ve en önde giden ben, ilk düşen asker oldum. Yerde yaralı yatarken düşünebildiğim tek şey tankın çevresine neden mayın döşemediğimizdi. Bir müddet sonra destek biriminden bir askerin elinde bir şırınga ile üzerime geldiğini gördüm. Morfin iğnesini basıp, bana birkaç tane sağlık paketi fırlattıktan sonra teşekkür bile edemeden hızla diğer askerlere doğru koştu. Biraz zahmetle ayağa kalktım ve ikinci savunma hattına doğru yöneldim. Artık ilk hat düşmüş ve düşman tankı ele geçirmişti. Savunma birimlerinin tank barikatlarına ihtiyacı vardı ve bunu yapabilecek mühendislerden başka kimse yoktu. Barikat malzemelerinin yanına geldiğimde bir başka mühendisi çalışırken gördüm. Ona yardım etmem ile barikat hemen kuruldu. Kısa bir sessizlikten sonra barikattaki askerler bir patlama sesi ile etrafa saçıldılar. Ben yaralı yerde ve bir sağlık askerinin gelmesi için dua ederken ikinci havan topu mermisinin gökyüzünden üzerime doğru geldiğini gördüm. Bomba tam üzerime düştü ve parçalarımı etrafa saçtı... Şimdi oyuna girmek için 30 saniye beklemem gerekiyordu ve bunu yaparken savaş meydanını da izleyebilmem beni deli ediyordu. Sanki süre hiç bitmeyecekti...
Splash Damage tarafından geliştirilen Enemy Territory, insanı İkinci Dünya Savaşı'nın hızlı ve heyecanlı atmosferine sokmayı çok iyi başarıyor. Tüm dünyayı yakıp yıkmış bir savaştan bu şekilde bahsetmek ne kadar ironik de olsa sanal savaştan zevk aldığımız ve çok eğlendiğimiz bir gerçek. Enemy Territory'nin bu konuda başarılı olması, grafikleri veya arkasındaki sağlam teknik altyapı değil, takım çalışması kavramını savaş alanına çok iyi yansıtmış olması.
Splash Damage tarafından geliştirilen Enemy Territory, insanı İkinci Dünya Savaşı'nın hızlı ve heyecanlı atmosferine sokmayı çok iyi başarıyor. Tüm dünyayı yakıp yıkmış bir savaştan bu şekilde bahsetmek ne kadar ironik de olsa sanal savaştan zevk aldığımız ve çok eğlendiğimiz bir gerçek. Enemy Territory'nin bu konuda başarılı olması, grafikleri veya arkasındaki sağlam teknik altyapı değil, takım çalışması kavramını savaş alanına çok iyi yansıtmış olması.
Hayal kırıklığından doğan oyun
Activision ve Splash Damage, Enemy Territory (ET) isimli oyunu duyurduklarında, bunun Return to Castle Wolfenstein (RtCW) için bir ek paket olması planlanmıştı. Uzun bir bekleyişten sonra, ortaya çıkan bir takım sorunlar dolayısıyla, proje iptal edildi. Wolfenstein topluluğu büyük hayal kırıklığına uğramıştı ki, Activision radikal bir karar alarak Enemy Territory'nin çok oyunculu kısmını tek başına çalışabilen, ücretsiz bir oyun olarak indirmeye açacağını duyurdu. Oyun çıktıktan sonra o kadar ilgi gördü ki, oyun sunucusu listelerinde, ek paketi olması planlanan RtCW'yi bile geçti.
Enemy Territory kendi türü içinde başarılı bir oyun. Bunu da sadece grafikleri veya sesleri ile başarmıyor. Türe getirdiği çok güzel yenilikler var. FPS (First Person Shooter – Birinci Şahıs Ateş etme) türü oyunlara RPG (Role Playing Game – Rol Yapma Oyunu) özellikleri katmayı başarmış bir oyun. RPG türü oyunlardaki gibi Enemy Territory'de de tecrübe puanları kazanıyorsunuz ve bu sizin silah kullanma gibi becerileriniz geliştiriyor. RtCW'e göre ek silahlar ve meslekler var. Mühendisler (Engineer) daha fazla silah kullanması için geliştirilmişler. Cover Ops (Kamuflajlı Asker) gibi yeni bir birim var. Bunlara geçmeden önce oyunun standart birliklerini tanıyarak başlayalım.
Asker (Soldier), savaşın ağır işini yapan kişilerdir. AteşAtar (Flame Thrower), RoketAtar, Havan topu (Mortar) ve MG42 makineli tüfek gibi ağır silahlar kullanabiliyor. Savaş alanın en ateşli kısımlarında bulunmak bu birimin görevi. Oyunu yeni öğrenen birinin en kolay oynayabileceği birim budur. İşiniz, çok düşünmeden, düşman askerlerini durdurmak ve geri püskürtmektir.
Sağlık (Medic), adı üzerinde görevi savaş alanında yaralı askerler ile ilgilenmektir. Bunu yapmak için, yaralı olarak yerde yatan askerlere morfin iğnesi ile ayağa kaldırır ve sınırsız (!) sağlık çantalarını, sağlığı azalmış askerlere ulaştırır. Sınırsız sağlık çantası durumunu çoğu kişi mantıksız bulabilir. Fakat burada farklı bir durum var. Enemy Territory'de sağlık ve kondisyon çubuklarının yanında bir de enerji çubuğu var. Bu çubuk bir adet sağlık çantası attığınızda bir miktar azalıyor. Böylece peş peşe sağlık çantası atmaya devam edince birkaç çanta sonra enerjiniz kalmıyor ve çanta atamıyorsunuz. Bir süre enerjinizin dolmasını beklemek zorundasınız.
Mühendisin (Engineer), savaş alanında inşa etmek, patlayıcı yerleştirmek ve mayın döşemek gibi ana görevleri var. Bunlar dışında standart makineli tüfek ve bir de uzun namlulu, el bombası da atabilen bir tüfek daha seçme şansı var. Tüm bunlar Mühendis birimini savaş alanı için hayati önemi olan bir asker haline getiriyor. Öyle ki bazı haritalar ve görevler takımda biri mühendis olmadan başarılamıyor.
Alan Komutanı (Field Ops), çatışma alanında destek birimi olarak görev yapar. Ana görevi askerlere mühimmat ulaştırmaktır. Bunun dışında iyi kullanılırsa çok etkili olan hava saldırısı çağırma yetkisi vardır. Silah olarak standart makineli tüfek haricinde pompalı tüfek kullanabilir.
Keskin Nişancılar (Covert Ops), savaş alanının az ayak basan, sessiz yerlerine mevzi alarak keskin nişancılık yapan birimlerdir. Uzun menzilli keskin nişancı tüfeği, seri atış yapabilen fakat daha kısa menzilli bir tüfek veya yandan şarjörlü bir makineli tüfek arasında seçim yapılabilir. Bunlarında bu askerlerin çantasında sis bombası da bulunur. Bunun sayesinde kilit noktalarda, dar geçitlerde ve tünellerde bu sis bombası kullanılarak düşmana kolay hedef olmaktan kaçınılabilir.
Sağlık (Medic), adı üzerinde görevi savaş alanında yaralı askerler ile ilgilenmektir. Bunu yapmak için, yaralı olarak yerde yatan askerlere morfin iğnesi ile ayağa kaldırır ve sınırsız (!) sağlık çantalarını, sağlığı azalmış askerlere ulaştırır. Sınırsız sağlık çantası durumunu çoğu kişi mantıksız bulabilir. Fakat burada farklı bir durum var. Enemy Territory'de sağlık ve kondisyon çubuklarının yanında bir de enerji çubuğu var. Bu çubuk bir adet sağlık çantası attığınızda bir miktar azalıyor. Böylece peş peşe sağlık çantası atmaya devam edince birkaç çanta sonra enerjiniz kalmıyor ve çanta atamıyorsunuz. Bir süre enerjinizin dolmasını beklemek zorundasınız.
Mühendisin (Engineer), savaş alanında inşa etmek, patlayıcı yerleştirmek ve mayın döşemek gibi ana görevleri var. Bunlar dışında standart makineli tüfek ve bir de uzun namlulu, el bombası da atabilen bir tüfek daha seçme şansı var. Tüm bunlar Mühendis birimini savaş alanı için hayati önemi olan bir asker haline getiriyor. Öyle ki bazı haritalar ve görevler takımda biri mühendis olmadan başarılamıyor.
Alan Komutanı (Field Ops), çatışma alanında destek birimi olarak görev yapar. Ana görevi askerlere mühimmat ulaştırmaktır. Bunun dışında iyi kullanılırsa çok etkili olan hava saldırısı çağırma yetkisi vardır. Silah olarak standart makineli tüfek haricinde pompalı tüfek kullanabilir.
Keskin Nişancılar (Covert Ops), savaş alanının az ayak basan, sessiz yerlerine mevzi alarak keskin nişancılık yapan birimlerdir. Uzun menzilli keskin nişancı tüfeği, seri atış yapabilen fakat daha kısa menzilli bir tüfek veya yandan şarjörlü bir makineli tüfek arasında seçim yapılabilir. Bunlarında bu askerlerin çantasında sis bombası da bulunur. Bunun sayesinde kilit noktalarda, dar geçitlerde ve tünellerde bu sis bombası kullanılarak düşmana kolay hedef olmaktan kaçınılabilir.
II. Dünya Savaşı'nda savaşmak kolay değil
Gelelim oynanışa. Öncelikle hemen belirteyim, öğrenmek çok kolay değil. Arena oyunlarındaki gibi, deathmatch tarzı, herkesin herkesi vurduğu oyunlar arıyorsanız Enemy Territory'ye hiç bulaşmayın. Başlar başlamaz farklı yönlere koşmaya başlayan, görevden bihaber yirmi asker ile bir haritayı kazanmanın imkanı yok. Bu oyun tam bir takım oyunu.
Oyuna tüm Dünya Savaşı oyunlarında olduğu gibi taraf seçerek başlıyoruz: Mihver (Axis) ve Müttefikler (Allies). Ben nedense, eğer o takımda yer var ise, hep Mihver devletler ile oynuyorum. Gizli kalmış faşist bir tarafım var herhalde. Neyse... Hangi tarafı oynarsanız oynayın oyundan aynı zevki alacaksınız. Oyun bir tarafın savunmada bir tarafın ise saldırıda olduğu haritalardan oluşuyor. Birçoğunda Mihver tarafı savunmada oluyor.
Her ne kadar İnternet'te onlarca Enemy Territory modu ve ek haritaları olsa da, benim tavsiyem oyuna orijinal haritaları oynayarak başlamanız. Oyunun 6 adet kendi haritası var. Çok iyi düşünülmüş çok kaliteli haritalar. Bunlarda oynamak çok eğlenceli olur. Hemen en sevdiğim, aynı zamanda ilk haritadan başlayalım tanımaya; Siwa Oasis.
et-siwaoasis
Siwa Oasis, Kuzey Afrika görevlerinin ilki. Mihver tarafından kale gibi korunan bir çöl şehrindeki iki adet tanksavar (anti-tank) silahı imha etmeniz gerekiyor. Bunu yapmanın iki yolu var; birincisi güç kullanarak, patlayıcı ile bir duvarı havaya uçurup sonra silah gücü ile tanksavarlara kadar ilerlemek. Bundan sonra mühendisler silahlara dinamit koyup, patlayana kadar 30 saniye boyunca silahları savunmaları gerek. Diğer yol ise bir yer altı su kaynağının açtığı tüneli kullanmak. Bunun için öncelikle, su pompasını tamir ederek, bu suyu boşaltmanız gerek. Su boşaldıktan sonra tünelden ilerleyip şehrin arka kısmından silahların olduğu binaya yandan sızmak mümkün. Mihver'ler için ise en önemli noktalardan biri oyunun başında Old City canlanma noktasını kaybetmemektir. Bu nokta çoğu zaman oyunun başında savunmasız bırakılır ve Müttefiklerden gizlenerek buraya kadar gelen bir asker, canlanma sayacı sıfıra birkaç saniye kala bayrağı ele geçirir ve canlanan tüm takım arkadaşlarını oraya getirmiş olur. Oysa bu noktanın savunması oldukça kolaydır. Canlanma odasının bitişik odasında birer adet mühimmat ve sağlık çantası dolabı mevcut. Eğer bu nokta kaybedilir ise bir sonraki savunma hattı Mihver takımını ikiye bölünmek zorunda bırakabilir. Duvarı patlatarak gelen birinci Müttefik dalgasının yanında su tünelindeki suyu boşaltan başka bir takımda tünel çıkışından gelecektir. Mihver kuvvetlerinin bu haritayı kazanmaları için, süre bitene kadar, iki tanksavardan en az bir tanesini korumaları gerek. Müttefikler ise her iki tanksavarı da süre bitene kadar imha etmek zorundalar.
et-sw
İkinci haritamız Seawall Battery, Mihver askeri üssüne Müttefikler tarafından çıkartma yapılıyor. Bu haritada Mihver takımı iyi oynarsa Müttefiklerin işi oldukça zor. Fakat harita o kadar güzel düşünülmüş ki her an her şey değişebilir. Müttefik dik yokuşlu bir sahile çıkartma yapıyor ve sahilde ilerleyip bir tümseği aşmak zorunda. Bu tümseğe gelince Müttefik mühendisleri, askerlerin çıkmalarını sağlamak için bir rampa inşa etmek zorundalar. Bu kısım Mihver askerlerinin el bombası yağmuru altında oldukça zor olacak. Bu yüzden rampa kurulur kurulmaz tüm askerlerin tepeye koşmaları önemli. Bu aşamadan sonra Mihver askeri üssüne girip silah kontrollerine (Gun Controls) kadar ilerleyip burayı patlatmanız gerekiyor. Bu haritada her iki taraf için de havan topu (Mortar) önemli bir silah. Müttefik havan topu sayesinde rampayı baskı altına alan Mihver askerlerini uzaklaştırabilir. Gelelim Mihver tarafına, bu haritada Mihver takımın yapabileceği en büyük hata rampayı kurdurmak ve düşman askerlerinin tepenin üstüne çıkmalarına izin vermektir. Bunu engellemek için rampanın inşa edileceği yeri bir an boş kalmayacak el bombası yağmuruna tutmak zorundalar. Fakat bu haritada Mihver üssünün farklı bir girişi daha var. Sahilde başladıktan sonra sol tarafa, sahil boyunca ilerleyip bir tepenin ayırdığı farklı bir kumsal göreceksiniz. Buradan yokuşu tırmanarak üssün diğer kapısından girebilirsiniz. Mihver takımı bu girişi boş bırakmamalı. En iyi savunma noktası girişteki kanalı iyi gören sığınağın penceresidir. Buradaki dar kanal mayın döşemek için çok uygun. Ayrıca sığınağın arka tarafında bir jeneratör bulunuyor. Jeneratör patlatılırsa üs içinde birçok kapının açılması sağlanabilir. Bu Müttefik takımının üs içinde ilerleyişini kolaylaştıracaktır
Afrika görevlerinde son haritamız Gold Rush; oyunun en kaliteli haritalarından biri. Müttefik askerlerinin görevi küçük bir Kuzey Afrika kasabasındaki bankadan altınları çalıp, kasabadan kaçırmak. Bunun için önce bir tank çalıp bu tankı bankaya kadar sürmeleri gerekiyor. Aslında gerçek anlamda tankı sürmüyorsunuz, tamir edildikten sonra, eğer yanında bir Müttefik askeri var ise tank belirli olan rotadan kendi gidiyor. Ayrıca tankın üstüne çıkıp üzerindeki MG42 makineli tüfeği kullanmak da mümkün. Tankın yolu üzerinde birkaç noktada tank barikatları olacak. Tabi eğer Mihver'ler bunları inşa ettiler ise. Tankın yoluna devam etmesi için öncelikle bu barikatları imha etmeniz gerekiyor. Tank bankanın bulunduğu meydana ulaşınca bankanın duvarında bir delik açacak ve altınlara ulaşmayı kolaylaştıracak. Altınları aldıktan sonra hızla bankanın önünde duran kamyonete yükleyip, kamyoneti de tamir edip oradan uzaklaşmanız gerekiyor. Fakat kamyonetin önünde de barikatlar olacak. Tüm bunların yanında görevi biraz daha zorlaştıracak olan şey hem tankın hem de kamyonetin el bombası ve patlayıcılar ile hasar alıyor olmaları. Mihver askerleri görevin her anında tankı ve kamyoneti patlatarak durdurmaya çalışacaklar. Bu durumda Müttefik mühendislerinin hızlı davranıp bir an önce bu araçları tamir etmeleri gerekiyor. Müttefik altınları almak ve kaçırmak için tankı götürmek zorunda değilsiniz.
Harika bir harita daha; Rail Gun. Karlı bir tren yolunda geçen harita, Mihver takımının savunmada olmadığı tek bölüm. Hareketin ve çatışmanın bir an dahi durmadığı bu bölümde, Gold Rush'da ki tank gibi, üzerine bir asker çıktığında hareket eden bir tren var. Mihver takımının amacı bu treni, "U" şeklindeki bir tren yolu üzerinden mühimmat deposuna götürüp cephane ile yüklemek, ardından aynı yoldan geri gelerek bu cephaneyi devasa bir topa yüklemek ve bunu ateşlemek.
Tren, Gold Rush'daki tankın aksine üzerindeki askerin hangi takımdan olduğuna göre hareket yönünü değiştiriyor. Bu durum, haritayı devasa bir futbol maçına benzetiyor. Takımlar ne yaptıklarını biliyorlarsa ve güçleri eşit ise tren bir oraya bir oraya taşınıp duruyor.
"U" şeklindeki tren yolunun ortasında bir yer altı sığına var. Bu sığınağın içinde sağlık ve mühimmat dolapları bulunuyor. Her iki takım da bu kısmı ele geçirmek için savaşacaktır. Ayrıca bitişik oda da Mihver takımının Komuta Merkezi (Command Center) inşa edilmeyi bekliyor. Komuta Merkezi inşa edildikten sonra tüm takım elemanlarının koşma hızını arttırıyor. Haritanın kilit noktası tren yolunun ortasında yer alan bariyer. Tren bu bariyere kadar gelip duracak ve bariyerin kaldırılmasını bekleyecek. Bariyer aynı zamanda Müttefik takımın mevzilendiği yerin ve sabit bir MG42 makineli tüfeğin önünde. Bu halde iken bu bölgeyi kim elinde tutar ise o bu bölümü kazanır diyebiliriz. Müttefiklerin tarafındaki MG42'nin avantajını bertaraf etmek için Mihver takımı sığınaktan gelebilir ve sığınağın bariyeri gören bir odasının canımdaki MG42'yi ele geçirebilir.
Müttefikler eğer trenin bariyerden geçmesini engelleyemezler ise tüm vuruş gücü ile depoya ilerlemeli ve depodaki canlanma noktasını ele geçirmeliler. Bu durumda tüm takımı oraya taşımış olacaklar ve trenin depodan çıkmasına engel olabileceklerdir. Mihver takımının buraya yapacağı saldırıyı zayıflatmak için depoya gelen iki patikaya mayın döşenebilir. Eğer takım depoyu da kaybeder ve trenin cephane ile birlikte silaha kadar gitmesine engel olamaz ise haritayı kazanmak için hala her şey bitmiş değil. Silahın (Rail Gun) yanına gidip silah kontrollerini imha ederek Mihver takımının silahı ateşlemesini engelleyebilirsiniz.
Mihver takımı, saldırıda olduğu tek harita olan bu bölümde hızlı olmalı ve takımını dağıtmamalı. Bölüm başlar başlamaz hemen tren ile yola çıkmalı ve takımın çoğunluğu trene eşlik etmeli. Birkaç kişi de sığınağa dalarak penceredeki MG42'yi ele geçirmeli. Bariyeri geçtikten sonra cephane yüklenip aynı işlemler geriye doğru tekrarlanmalı. Mihver takımın unutmaması gereken en önemli nokta beraber hareket etmektir.
Wolfenstein: Enemy Territory öğrenmesi zaman alan fakat oynaması inanılmaz zevkli bir oyun. Guild Wars gibi zamanımızın grafik ve oynanabilirlik açısından en kaliteli oyunlarından birini de oynama rağmen, zaman zaman Enemy Territory krizim tutar ve saatlerce savaş alanlarında koşturup dururum. En çok oynadığım meslekler ve silahlar sırasıyla, el bombası takılmış K43 ile mühendis, yine K43 ile fakat bu sefer dürbün ve susturucu ile keskin nişancı ve özellikle birkaç haritada havan topu ile asker. Bu meslek ve silahlar en çok eğlendiğim kombinasyonlar. Fakat tüm askeri mesleklerde uzun süre oynadım. İyi oynandığında hepsi çok eğlenceli ve hepsi çok etkili olabiliyor. Burada bir noktaya değinmekte fayda görüyorum; oyunun başında seçtiğiniz mesleği oyun sırasında her an değiştirebilirsiniz, fakat bu değişiklik ölüp tekrar canlandığınızda geçerli olacak. Savaş sırasında hangi anda hangi mesleğe daha çok ihtiyaç olduğunuzu düşünüyorsanız o mesleğe geçip takımınıza daha faydalı olabilirsiniz.
Zamanımızda ET'den çok daha kaliteli grafiklere sahip oyunlar olduğunu kabul etmemiz gerekiyor. Buna rağmen iyi oyun bulmak çok kolay değil. İşte Enemy Territory bu iyi oyunlardan biri ve teknik açıdan zamanının gerisinde olsa bile hala zevkle oynanabiliyor. FPS türüne kattığı RPG özellikleri, savaş alanında birbirine ihtiyaç duyan farklı meslekler ile yardımlaşmayı ön plana çıkardığı ve havan topu ve ateş atar gibi alışılmışın dışındaki silahları ile değerini korumaya devam ediyor.
Gelelim oynanışa. Öncelikle hemen belirteyim, öğrenmek çok kolay değil. Arena oyunlarındaki gibi, deathmatch tarzı, herkesin herkesi vurduğu oyunlar arıyorsanız Enemy Territory'ye hiç bulaşmayın. Başlar başlamaz farklı yönlere koşmaya başlayan, görevden bihaber yirmi asker ile bir haritayı kazanmanın imkanı yok. Bu oyun tam bir takım oyunu.
Oyuna tüm Dünya Savaşı oyunlarında olduğu gibi taraf seçerek başlıyoruz: Mihver (Axis) ve Müttefikler (Allies). Ben nedense, eğer o takımda yer var ise, hep Mihver devletler ile oynuyorum. Gizli kalmış faşist bir tarafım var herhalde. Neyse... Hangi tarafı oynarsanız oynayın oyundan aynı zevki alacaksınız. Oyun bir tarafın savunmada bir tarafın ise saldırıda olduğu haritalardan oluşuyor. Birçoğunda Mihver tarafı savunmada oluyor.
Her ne kadar İnternet'te onlarca Enemy Territory modu ve ek haritaları olsa da, benim tavsiyem oyuna orijinal haritaları oynayarak başlamanız. Oyunun 6 adet kendi haritası var. Çok iyi düşünülmüş çok kaliteli haritalar. Bunlarda oynamak çok eğlenceli olur. Hemen en sevdiğim, aynı zamanda ilk haritadan başlayalım tanımaya; Siwa Oasis.
et-siwaoasis
Siwa Oasis, Kuzey Afrika görevlerinin ilki. Mihver tarafından kale gibi korunan bir çöl şehrindeki iki adet tanksavar (anti-tank) silahı imha etmeniz gerekiyor. Bunu yapmanın iki yolu var; birincisi güç kullanarak, patlayıcı ile bir duvarı havaya uçurup sonra silah gücü ile tanksavarlara kadar ilerlemek. Bundan sonra mühendisler silahlara dinamit koyup, patlayana kadar 30 saniye boyunca silahları savunmaları gerek. Diğer yol ise bir yer altı su kaynağının açtığı tüneli kullanmak. Bunun için öncelikle, su pompasını tamir ederek, bu suyu boşaltmanız gerek. Su boşaldıktan sonra tünelden ilerleyip şehrin arka kısmından silahların olduğu binaya yandan sızmak mümkün. Mihver'ler için ise en önemli noktalardan biri oyunun başında Old City canlanma noktasını kaybetmemektir. Bu nokta çoğu zaman oyunun başında savunmasız bırakılır ve Müttefiklerden gizlenerek buraya kadar gelen bir asker, canlanma sayacı sıfıra birkaç saniye kala bayrağı ele geçirir ve canlanan tüm takım arkadaşlarını oraya getirmiş olur. Oysa bu noktanın savunması oldukça kolaydır. Canlanma odasının bitişik odasında birer adet mühimmat ve sağlık çantası dolabı mevcut. Eğer bu nokta kaybedilir ise bir sonraki savunma hattı Mihver takımını ikiye bölünmek zorunda bırakabilir. Duvarı patlatarak gelen birinci Müttefik dalgasının yanında su tünelindeki suyu boşaltan başka bir takımda tünel çıkışından gelecektir. Mihver kuvvetlerinin bu haritayı kazanmaları için, süre bitene kadar, iki tanksavardan en az bir tanesini korumaları gerek. Müttefikler ise her iki tanksavarı da süre bitene kadar imha etmek zorundalar.
et-sw
İkinci haritamız Seawall Battery, Mihver askeri üssüne Müttefikler tarafından çıkartma yapılıyor. Bu haritada Mihver takımı iyi oynarsa Müttefiklerin işi oldukça zor. Fakat harita o kadar güzel düşünülmüş ki her an her şey değişebilir. Müttefik dik yokuşlu bir sahile çıkartma yapıyor ve sahilde ilerleyip bir tümseği aşmak zorunda. Bu tümseğe gelince Müttefik mühendisleri, askerlerin çıkmalarını sağlamak için bir rampa inşa etmek zorundalar. Bu kısım Mihver askerlerinin el bombası yağmuru altında oldukça zor olacak. Bu yüzden rampa kurulur kurulmaz tüm askerlerin tepeye koşmaları önemli. Bu aşamadan sonra Mihver askeri üssüne girip silah kontrollerine (Gun Controls) kadar ilerleyip burayı patlatmanız gerekiyor. Bu haritada her iki taraf için de havan topu (Mortar) önemli bir silah. Müttefik havan topu sayesinde rampayı baskı altına alan Mihver askerlerini uzaklaştırabilir. Gelelim Mihver tarafına, bu haritada Mihver takımın yapabileceği en büyük hata rampayı kurdurmak ve düşman askerlerinin tepenin üstüne çıkmalarına izin vermektir. Bunu engellemek için rampanın inşa edileceği yeri bir an boş kalmayacak el bombası yağmuruna tutmak zorundalar. Fakat bu haritada Mihver üssünün farklı bir girişi daha var. Sahilde başladıktan sonra sol tarafa, sahil boyunca ilerleyip bir tepenin ayırdığı farklı bir kumsal göreceksiniz. Buradan yokuşu tırmanarak üssün diğer kapısından girebilirsiniz. Mihver takımı bu girişi boş bırakmamalı. En iyi savunma noktası girişteki kanalı iyi gören sığınağın penceresidir. Buradaki dar kanal mayın döşemek için çok uygun. Ayrıca sığınağın arka tarafında bir jeneratör bulunuyor. Jeneratör patlatılırsa üs içinde birçok kapının açılması sağlanabilir. Bu Müttefik takımının üs içinde ilerleyişini kolaylaştıracaktır
Afrika görevlerinde son haritamız Gold Rush; oyunun en kaliteli haritalarından biri. Müttefik askerlerinin görevi küçük bir Kuzey Afrika kasabasındaki bankadan altınları çalıp, kasabadan kaçırmak. Bunun için önce bir tank çalıp bu tankı bankaya kadar sürmeleri gerekiyor. Aslında gerçek anlamda tankı sürmüyorsunuz, tamir edildikten sonra, eğer yanında bir Müttefik askeri var ise tank belirli olan rotadan kendi gidiyor. Ayrıca tankın üstüne çıkıp üzerindeki MG42 makineli tüfeği kullanmak da mümkün. Tankın yolu üzerinde birkaç noktada tank barikatları olacak. Tabi eğer Mihver'ler bunları inşa ettiler ise. Tankın yoluna devam etmesi için öncelikle bu barikatları imha etmeniz gerekiyor. Tank bankanın bulunduğu meydana ulaşınca bankanın duvarında bir delik açacak ve altınlara ulaşmayı kolaylaştıracak. Altınları aldıktan sonra hızla bankanın önünde duran kamyonete yükleyip, kamyoneti de tamir edip oradan uzaklaşmanız gerekiyor. Fakat kamyonetin önünde de barikatlar olacak. Tüm bunların yanında görevi biraz daha zorlaştıracak olan şey hem tankın hem de kamyonetin el bombası ve patlayıcılar ile hasar alıyor olmaları. Mihver askerleri görevin her anında tankı ve kamyoneti patlatarak durdurmaya çalışacaklar. Bu durumda Müttefik mühendislerinin hızlı davranıp bir an önce bu araçları tamir etmeleri gerekiyor. Müttefik altınları almak ve kaçırmak için tankı götürmek zorunda değilsiniz.
Harika bir harita daha; Rail Gun. Karlı bir tren yolunda geçen harita, Mihver takımının savunmada olmadığı tek bölüm. Hareketin ve çatışmanın bir an dahi durmadığı bu bölümde, Gold Rush'da ki tank gibi, üzerine bir asker çıktığında hareket eden bir tren var. Mihver takımının amacı bu treni, "U" şeklindeki bir tren yolu üzerinden mühimmat deposuna götürüp cephane ile yüklemek, ardından aynı yoldan geri gelerek bu cephaneyi devasa bir topa yüklemek ve bunu ateşlemek.
Tren, Gold Rush'daki tankın aksine üzerindeki askerin hangi takımdan olduğuna göre hareket yönünü değiştiriyor. Bu durum, haritayı devasa bir futbol maçına benzetiyor. Takımlar ne yaptıklarını biliyorlarsa ve güçleri eşit ise tren bir oraya bir oraya taşınıp duruyor.
"U" şeklindeki tren yolunun ortasında bir yer altı sığına var. Bu sığınağın içinde sağlık ve mühimmat dolapları bulunuyor. Her iki takım da bu kısmı ele geçirmek için savaşacaktır. Ayrıca bitişik oda da Mihver takımının Komuta Merkezi (Command Center) inşa edilmeyi bekliyor. Komuta Merkezi inşa edildikten sonra tüm takım elemanlarının koşma hızını arttırıyor. Haritanın kilit noktası tren yolunun ortasında yer alan bariyer. Tren bu bariyere kadar gelip duracak ve bariyerin kaldırılmasını bekleyecek. Bariyer aynı zamanda Müttefik takımın mevzilendiği yerin ve sabit bir MG42 makineli tüfeğin önünde. Bu halde iken bu bölgeyi kim elinde tutar ise o bu bölümü kazanır diyebiliriz. Müttefiklerin tarafındaki MG42'nin avantajını bertaraf etmek için Mihver takımı sığınaktan gelebilir ve sığınağın bariyeri gören bir odasının canımdaki MG42'yi ele geçirebilir.
Müttefikler eğer trenin bariyerden geçmesini engelleyemezler ise tüm vuruş gücü ile depoya ilerlemeli ve depodaki canlanma noktasını ele geçirmeliler. Bu durumda tüm takımı oraya taşımış olacaklar ve trenin depodan çıkmasına engel olabileceklerdir. Mihver takımının buraya yapacağı saldırıyı zayıflatmak için depoya gelen iki patikaya mayın döşenebilir. Eğer takım depoyu da kaybeder ve trenin cephane ile birlikte silaha kadar gitmesine engel olamaz ise haritayı kazanmak için hala her şey bitmiş değil. Silahın (Rail Gun) yanına gidip silah kontrollerini imha ederek Mihver takımının silahı ateşlemesini engelleyebilirsiniz.
Mihver takımı, saldırıda olduğu tek harita olan bu bölümde hızlı olmalı ve takımını dağıtmamalı. Bölüm başlar başlamaz hemen tren ile yola çıkmalı ve takımın çoğunluğu trene eşlik etmeli. Birkaç kişi de sığınağa dalarak penceredeki MG42'yi ele geçirmeli. Bariyeri geçtikten sonra cephane yüklenip aynı işlemler geriye doğru tekrarlanmalı. Mihver takımın unutmaması gereken en önemli nokta beraber hareket etmektir.
Wolfenstein: Enemy Territory öğrenmesi zaman alan fakat oynaması inanılmaz zevkli bir oyun. Guild Wars gibi zamanımızın grafik ve oynanabilirlik açısından en kaliteli oyunlarından birini de oynama rağmen, zaman zaman Enemy Territory krizim tutar ve saatlerce savaş alanlarında koşturup dururum. En çok oynadığım meslekler ve silahlar sırasıyla, el bombası takılmış K43 ile mühendis, yine K43 ile fakat bu sefer dürbün ve susturucu ile keskin nişancı ve özellikle birkaç haritada havan topu ile asker. Bu meslek ve silahlar en çok eğlendiğim kombinasyonlar. Fakat tüm askeri mesleklerde uzun süre oynadım. İyi oynandığında hepsi çok eğlenceli ve hepsi çok etkili olabiliyor. Burada bir noktaya değinmekte fayda görüyorum; oyunun başında seçtiğiniz mesleği oyun sırasında her an değiştirebilirsiniz, fakat bu değişiklik ölüp tekrar canlandığınızda geçerli olacak. Savaş sırasında hangi anda hangi mesleğe daha çok ihtiyaç olduğunuzu düşünüyorsanız o mesleğe geçip takımınıza daha faydalı olabilirsiniz.
Zamanımızda ET'den çok daha kaliteli grafiklere sahip oyunlar olduğunu kabul etmemiz gerekiyor. Buna rağmen iyi oyun bulmak çok kolay değil. İşte Enemy Territory bu iyi oyunlardan biri ve teknik açıdan zamanının gerisinde olsa bile hala zevkle oynanabiliyor. FPS türüne kattığı RPG özellikleri, savaş alanında birbirine ihtiyaç duyan farklı meslekler ile yardımlaşmayı ön plana çıkardığı ve havan topu ve ateş atar gibi alışılmışın dışındaki silahları ile değerini korumaya devam ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder